Ideea

Cele mai frecvente tipuri de probleme cu care se confruntă echipele din diverse organizații – business, instituții publice, politică, sport sau mediul ONG – sunt individualismul, comunicarea defectuoasă între membrii echipei și/sau între diverse departamente, deciziile păguboase, lipsa de motivație.

Deasupra tuturor, stă însăși natura umană. Din acest motiv, credem că teoriile, cărțile, team-building-urile și nici training-urile clasice nu pot corecta situația fără înțelegerea punctelor cu adevărat vulnerabile, și fără voința sinceră de a depăși blocajele.

SUMMITEERS propune o experiență inedită de inspirație, menită să declanșeze acel ceva care să conducă la creșterea nivelului de colaborare în cadrul echipei și între departamente. Și să nască o energie pozitivă, în general.

Proiectul este construit în jurul unor situații adevărate de echipă, petrecute în cei mai înalți și periculoși munți ai lumii.

Am ales să studiem echipele de alpiniști, pentru început, din două motive:

Unu: natura umană, însemnând suma calităților și defectelor omului, iese la iveală în situații critice; echipele de alpiniști traversează deseori momente de cumpănă în expedițiile lor. Echipele care reușesc să le depășească, să-și atingă apoi obiectivele sau să învețe din eșec și să funcționeze mai departe împreună pot fi un exemplu de studiat – autentic, necosmetizat.

Doi: alpiniștii sunt deseori comparați cu lupii, care-s solitari. Însă, atunci când un camarad strigă, în ciuda individualismului lor și a mediului ostil de lucru, alpiniștii se adună în haită și devin mai puternici împreună. Adevărații lideri știu că niciun individ nu este perfect, dar o echipă ar putea fi.

Cele trei studii de caz au fost realizate prin: interviuri încrucișate; documentarea expedițiilor; analiză de context.

I. K2 iarna 2018

POVESTEA:

POLONIA ORGANIZEAZĂ O EXPEDIȚIE PE K2 (8.611m), al doilea cel mai înalt munte din lume, în iarna lui 2018; vârful nu a fost niciodată atins în condiții extreme de iarnă. Desfășurarea de forțe este impresionantă, comparabilă cu o campanie militară: 1 700 kg de echipament; 13 alpiniști; cca. 100 de porteri; 300 000 de dolari.

Dincolo de sprijinul financiar din partea Guvernului și de o extraordinară reputație istorică, polonezii se bucură de participarea unor alpiniști de elită, printre cei mai buni din lume.

Pe parcursul expediției se întâmplă mai multe evenimente neprevăzute și decizii care, într-un final, conduc la eșecul misiunii. Ar fi putut fi expediția un succes, dacă lucrurile s-ar fi petrecut altfel?

Întrebările la care răspunde acest studiu de caz:

  • Cum pui în valoare oportunitățile și reduci amenințările când lucrurile par să scape de sub control?
  • De ce comunicarea este crucială, din primul până în ultimul moment al proiectului?
  • Care este diferența între management și leadership?

II. Nanga Parbat 2013

POVESTEA:

O ECHIPĂ ROMÂNEASCĂ FORMATĂ DIN CINCI ALPINIȘTI își propune să urce Vf. Nanga Parbat (8.126m), Pakistan, în vara lui 2013.

Cei cinci au de luat zeci de decizii și se confruntă cu diverse crize majore în timpul expediției, cum ar fi un atentat în tabăra de bază, respectiv decizia autorităților de a evacua alpiniștii de pe munte.

Românii aleg să-și continue expediția, care în final se dovedește un succes. Expediția pe Nanga Parbat din 2013 este considerat cel mai important rezultat de echipă din istoria alpinismului românesc. Care a fost mixul de elemente care a condus la succes?

Întrebările la care răspunde acest studiu de caz (VIDEO):

  • Cum îți alegi obiectivul și cum formezi echipa care să-l atingă?
  • Cum iei deciziile sub presiune?
  • Cum se întâmplă managementul în momente critice?

 

III. Annapurna 2008:

POVESTEA:

Alpinistul spaniol Iñaki Ochoa de Olza suferă un atac cerebral la 7.400m altitudine pe Muntele Annapurna (8.091m) din Nepal, unul dintre cei mai periculoși munți din lume.

Mai mulți alpiniști din țări diferite sunt aduși cu elicopterul din împrejurimi, de urgență, pentru a încerca imposibilul: salvarea lui Iñaki.

Echipa se formează rapid. În ciuda mediului ostil și a culturilor diferite din care provin, membrii echipei conlucrează perfect. Deși pentru Iñaki nu s-a mai putut face nimic, povestea de pe Annapurna din 2008 e vie și astăzi. Ce pot învăța echipele din ce s-a întâmplat atunci?

Întrebările la care răspunde acest studiu de caz:

  • Ce îi împinge pe unii să-și lase baltă propriul plan pentru un obiectiv riscant de echipă?
  • Cum construiești o echipă funcțională în ciuda mediului ostil?
  • Dacă motivații materiale nu sunt, atunci de ce se-aruncă oamenii în luptă?

Programul se desfășoară în trei formate, dar poate fi adaptat pentru a răspunde țintit nevoilor echipei:

SUMMIT (Premium):

  • Pregătire eveniment
  • Comunicare internă înainte de workshop
  • Workshop cu echipa – 6 ore
  • Vizionare materiale FOTO-VIDEO
  • Sesiune Q&A cu un alpinist de clasă mondială
  • Mesaje săptămânale după workshop

Durata: 2 luni

HIGH-CAMP:

  • Pregătire eveniment
  • Comunicare internă
  • Workshop cu echipa
  • Vizionare materiale FOTO-VIDEO
  • Sesiune Q&A cu autorii SUMMITEERS
  • Mesaje săptămânale după workshop

Durata: 2 luni

BASE-CAMP:

  • Pregătire eveniment
  • La alegere:
    • Workshop cu echipa – 6 ore / Speaker inspirațional (alpinist inclus în SUMMITEERS)

Durata: 1 lună

Autorii SUMMITEERS:

Larisa Ghitulescu, specialist media, analist cu gândire critică și antreprenor în comunicare creativă, și Romeo Cretu, dezvoltator de oameni (trainer, coach).

SUMMITEERS pune în practică ceea ce Romeo a experimentat lucrând cu companiile și managerii, pe de o parte și ceea ce Larisa a învățat pe teren, ca jurnalist de business, manager și consultant în comunicare și de criză, dar și ca insider al alpinismului de altitudine, pe de altă parte.

Larisa și Romeo au lucrat prima oară împreună la începutul anilor 2000. Larisa urma un program de Master în Management în cadrul Universității București, unde Romeo era cadru didactic asociat. El a îndrumat-o atunci pe Larisa în cercetarea în domeniul Leadership-ului, “De ce managerii fac lucrurile bine, iar liderii fac lucrurile bune” (2002), care a stat la baza lucrării ei de dizertație. Așa s-a înfiripat interesul lor comun pentru Leadership și ceea ce SUMMITEERS este astăzi.

larisa

Specialist media, analist cu gândire critică, antreprenor în comunicare creativă. Construiește proiecte pentru echipe, educație, jurnalism și storytelling de expediții.

Montaniard: A făcut parte dintr-o expediție germană în Himalaya, Nepal, pe Muntele Chulu Far East (la Nord de Annapurna), unde a atins altitudinea de 6.000m. A colaborat cu diverși alpiniști; printre ei și Denis Urubko, unul dintre cei mai buni alpiniști ai lumii din toate timpurile;

Jurnalist: Are background în jurnalismul de business (Business Media Group, AdMaker, Ziarul Financiar și Business Magazin, Money Express). A realizat, în exclusivitate pentru România, interviuri cu John Kotter, expert în Leadership și Transformare la nivel mondial și Philip Kotler, părintele Marketingului;

Manager și consultant: Șapte ani de experiență în managementul comunicării – ex. Director de Comunicare la TVR; Consilier în Guvernul României – Cabinetul Dacian Cioloș;

Instructor – Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării, Univ. București (Tehnici de redactare, Genurile presei);

romeo

Dezvoltator de oameniTrainer, coach, consultant, psihoterapeut și autor. Dedicat lucrului cu oameni și companii care doresc să obțină rezultate sănătoase pe termen lung;

Trainer: De 20 de ani construiește și livrează programe de training pentru sute de oameni anual. Este expert în schimbare de obiceiuri, vânzări, comunicarea cu clienții, comunicare interpersonală, gestionarea conflictelor și team building. Este certificat CNFPA;

Coach: Romeo oferă suport în programe de business și life coaching pentru zeci de oameni pe an. Este certificat EuCF și ANC;

Consultant: Oferă consultanță pentru sisteme și proceduri de HR;

Prihoterapeut: Oferă suport oamenilor în înțelegerea trecutului lor, trăirea prezentului și crearea viitorului;

Autor: În 2001 a publicat primul studiu din România în domeniul motivării angajaților. Alte cărți publicate: „Obiective și Obiceiuri”, „Viața merită trăită!” și „Gânduri primite (și trimise mai departe)”. Împreună cu Andy Szekely este co-autor al dublului CD audio „16 obiceiuri care garantează rezultate”.

Creator de proiecteRomeo creează și promovează: Ora de TrainingObiective și ObiceiuriViața merită trăită și Maxima Zilei.

Filosofia noastră:

Există câteva sute de definiții pentru Leadership. Noi am ales una singură când am creat SUMMITEERS. A merge. Atât. Să mergi cu echipa ta. Pentru că nimeni nu este perfect, dar o echipă ar putea fi.

INTERESAT(Ă)? Cereți detalii aici: contact [at] larisaghitulescu [dot] ro. Sau trimiteți SMS la: +40 730 075 523. Veți fi contactat în trei zile lucrătoare.